יש אלוהים?

לא מעט כותבים דתיים, בעבר ובהווה, ניסו "להוכיח" שיש אלוהים. הם התייחסו, כמובן, לאלוהים של הדתות המונותיאיסטיות, שמניחות שאלוהים הוא (ומשום מה אף פעם לא "היא") בורא העולם ומקיימו, חסר גוף, כל-יכול, יודע-כל, מוסרי ומיטיב, נצחי, אינסופי וראוי לסגידה. על זה שאלוהים עשוי להיות משהו אחר לגמרי, וממש לא ישות, לא דיברו כמובן.

אנסלם מקנטרברי (רישום: ויקיפדיה)

אנסלם מקנטרברי (רישום: ויקיפדיה)

אורתודוקסים, כמובן, מאמינים שההוכחה לקיום האל נמצאת בכתבי הקודש. יש אלוהים כי ככה כתוב. אבל היו פילוסופים ותיאולוגים שלא הסתפקו בכך ופיתחו טענות פילוסופיות מסוגים שונים כדי להוכיח את קיומו. את הטיעונים האלה נהוג לחלק לכמה סוגים:

הטיעון האונטולוגי קובע בהכללה כי ישות מושלמת היא בהכרח קיימת, שהרי אם לא תהיה קיימת, היא לא מושלמת. לפיכך אלוהים – שהוא מושלם – חייב להיות קיים. הטיעון הזה הוצג בימי הביניים בידי אנסלם מקנטרברי, שהיה פילוסוף ותיאולוג, ופותח בהמשך על ידי רנה דקארט במאה ה-17.

הטיעון הקוסמולוגי  קובע כי לכל דבר צריכה להיות סיבה ראשונית כלשהי, שאין כל סיבה אחרת לקיומה מעבר לעצם קיומה. הסיבה הראשונה הזו היא אלוהים. זוהי היתה למשל טענתו של תומס אקווינס במאה ה-13.

הטיעון מהתכנון נעוץ בטענה כי הסדר המופלא בטבע מעיד על שכל שתכנן אותו, שכן יד המקרה אינה יכולה להסביר סדר כה מושלם.

הטיעון המוסרי מבוסס על העמדה לפיה מוסר צריך להיות אובייקטיבי ומוחלט, והוא יכול להיות כזה רק אם אלוהים קיים.

הטיעון הפרגמטי מבית מדרשו של בלייז פסקל במאה ה-17 קובע כי עלינו לשקול זה כנגד זה את הרווח וההפסד שעשויים לנבוע כתוצאה מהימור על כך שאלוהים קיים. אם ההימור מוצלח, הרווח שלנו עצום ואנו צפויים לזכות בחיי נצח בגן-עדן. מאידך אם ההימור בלתי מוצלח, לא צפוי להיגרם לנו נזק כלשהו. מצד שני, הימור על כך שאלוהים לא קיים עלול לעלות לנו ביוקר אם יתברר כשגוי, שכן אנו עלולים להיות נדונים לשבת בגיהינום. עדיף לכן, אמר פסקל, להמר שאלוהים קיים.

טיעון החוויה הדתית טוען כי התחושות הספונטניות של רבים מאיתנו על קיום האל מוכיחות את קיומו.

רנה דקארט (רישום: ויקפדיה)

רנה דקארט (רישום: ויקפדיה)

אלא שבמהלך ההיסטוריה הוצגו גם שפע של טיעונים פילוסופיים שסתרו כל אחת מהטענות האלה, ואף הוצגו טיעונים הפוכים, שניסו להוכיח שאין אלוהים. הם טענו, בין היתר כי אין שום ראיות לכך שהסיבה הראשונית, אם אכן ישנה כזו, היא אכן אלוהים; שתיאוריית האבולוציה מספקת הסבר משכנע יותר מקיום האל לסדר העולמי; שאין היגיון להתייחס לאמונה כמשחק פוקר; שאף אחד לא אומר שמוסר צריך – או יכול – להיות אובייקטיב ומוחלט; וכי עצם ההשתוקקות של רבים לאלוהים דווקא מוכיחה את אי קיומו.

לנוכח הוויכוח הארוך והעקר הזה, מה שמחתי לשמוע את דבריה של נעמה, שהתראיינה לספר "אלוהים של חילונים" ואמרה:

"אני מוצאת את עצם השאלה אם יש או אין אלוהים בעולם, בשמיים, איפה שלא יהיה, טיפשית ומגוחכת. בעיני זו שאלה שמבטאת חשיבה גברית, דיכוטומית, כזו של 'או או', שלא מזהה את האפשרות של 'גם וגם'. בחיים שלי יש אלוהים, בגלל שאני בחרתי שיהיה אלוהים בחיי, ולא מעניין אותי להתווכח על זה. מצדי, שיגידו שהמצאתי לעצמי אלוהים, זה לא משנה לי".

כי אלוהים, יותר מכל דבר אחר, הוא משהו שנמצא (או לא נמצא) בחיינו שלנו, בחיי הרגש והאמונה של כל אחת ואחד מאיתנו. ובכלל, לפני שמדברים על השאלה אם יש או אין אלוהים צריך לפרט למה בדיוק מתכוונים כשאומרים "אלוהים". כי האופציה של הישות (הגברית) הבוראת והשלטת, השופטת והמצווה, היא רק אופציה אפשרית אחת להבין את המושג הזה. זוהי האופציה שתפסה בעלות על המושג "אלוהים" במערב ובמזרח התיכון, אבל היא רק אפשרות אחת, ולאו דווקא המשובחת באפשרויות שהוצעו בידי הוגים במהלך ההיסטוריה למושג "אלוהים".

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על יש אלוהים?

  1. דוד הגיב:

    הגר, כבר בראשית דברייך יש לדעתי טעות. את כותבת "לא מעט כותבים דתיים…שיש אלוהים". אולם הדת איננה עוסקת (בשום מקרה ובשום דת) בהימצאותו של אלוהים או בהעדרו, אלא אך ורק בקיום חובות המאמין. בנוסף, לא ממש ברור לי איך, גם בפוסט קצרצר שכזה, אפשר להתעלם מהאלוהים של אמרסון ולייבוביץ'. (ומנגד את האלוהים של השל).

    אהבתי

    • hagarla הגיב:

      דוד היקר. איזה כייף, מגיב ראשון. שתבוא עליך הברכה.
      ולגבי התוכן. נדמה לי שלומר ששום דת בשום מקרה לא עוסקת בהימצאות האלוהים, אלא אך ורק בחובות המאמין היא הכללה גסה מדי. אפשר לומר שהיהדות והאיסלאם עוסקות בעיקר בזה, אבל יש עוד לא מעט דתות בעולם, כידוע. ואשר לאמרסון, ליבוביץ והשל – שלא להזכיר גם את קפלן ובובר וגורדון לדוגמא – מבטיחה להתייחס לכולם בעתיד. זאת רק ההתחלה.
      שנה טובה

      אהבתי

  2. דוד הגיב:

    אם כך אני אחכה בסבלנות לפוסטים הבאים. ולעניין היהדות והאסלאם, שוב, אני חושב שאת טועה. היהדות לא עוסקת במהות האלוהים. 'בראשית ברא אלוהים' ולאחר מכן חובות המאמין. גם הקוראן פותח כל סורה ב"שם אלוהים הרחמן". המסקנה בדתות היא אינה הימצאות אלוהים, אלא היא הנקודת מוצא. אלוהים קיים. עכשיו מה עלי לעשות?

    התפיסה האלוהית של מיהו/מהו האל היא תפיסה פילוסופית שאולי עסקו בה גם אנשים דתיים, אבל היא בהחלט, לדעתי, אינה תפיסה של כותבים דתיים.

    דוד

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s