התגלות וגילוי

לתת גט למעמד הר סיני, באופן העמוק ביותר של המובן, איננו רק לדחות כפייה דתית או להצביע על כך שהדת מפלה נשים.

כי מעמד הר סיני, יש להבין, הוא עמוד התווך של האורתודוקסיה. ההנחה כי "תורה מסיני" – כלומר שהיא, ככתבה וכלשונה, ניתנה לאדם בידי ישות עליונה במעמד חד פעמי, חותך היסטוריה, שבו נשברו חוקי הטבע ונגלה קבל עם ועולם כל שהוא נסתר – היא ה-הנחה האורתודוקסית. למעשה ההנחה הזאת, המכונה "טענת ההתגלות" עמדת בבסיס כל הדתות האברהמיות. בין אם מדובר בהתגלות יהוה על ראש ההר ובסנה הבוער שאיננו אוכל, בלידת בן האלוהים בעולם או בהתגלות אללה למוחמד, הטענה היא כאן אחת: בנקודה מסוימת בזמן נשבר הרצף הטבעי ונוצרה תופעה על טבעית, מיוחדת במינה, אירוע שלא היה כמוהו לפניו ולא יהיה כמוהו לאחריו. קריעה של ההיסטוריה.

מוחמד פוגש את המלאך ג'יבריל (גבריאל) בהתגלות הראשונה שלו. מתוך כתב היד של רשיד אל-דין חמאדני, 1307. רישום: ויקיפדיה From the manuscript Jami' al-tawarikh by Rashid-al-Din Hamadani, 1307, Ilkhanate period.

מוחמד פוגש את המלאך ג'יבריל (גבריאל) בהתגלות הראשונה שלו. מתוך כתב היד של רשיד אל-דין חמאדני, 1307. רישום: ויקיפדיה

האם היום, מול הידע המדעי העומד לרשותנו, אנחנו יכולים עוד להאמין במין קריעה כזו של ציר הזמן וחוקי הטבע? במין "התגלות" אחת ויחידה שאין בילתה? נדמה לי שלא. נדמה לי שקשה להאמין באפשרות של ביטול חוקי הטבע ולו לרגע אחד. סנה שבוער מאוכל. אשה בתולה איננה יכולה ללדת. למסע לילי בשבעת הרקיעים, שבו על פי האמונה המוסלמית פגש מוחמד את אלוהים וקיבל את עיקרי תורתו, יצאו אנשים רבים, או לא יצא איש – תלוי איך מסתכלים על זה. מוחמד, בהקשר הזה, לא היה ראשון וגם לא אחרון, למרות הטענה המוסלמית להיותו האחרון בנביאים והחשוב שבהם.

אבל התנגדות להנחה של התגלות אחת ויחידה, אין פירושה טענה שאין אלוהים, או שהאלוהות לא מתגלה בעולם, או שא/נשים לא חשים תחושה של קדושה, של מגע, של איחוד, של כיסופים, של כמיהה לכוח או ממד הגדולים מאיתנו.

מרטין (מרדכי) בובר

מרטין (מרדכי) בובר

אי אפשר שלא להזכיר כאן את מרטין בובר הגדול, שבו אני רואה חילוני-מאמין ושעליו עוד ידובר כאן רבות. ההתגלות, הוא אומר, נמצאת בחיי היום יום, בכאן ובעכשיו, בכל נקודת זמן שבה אדם אחד רואה באמת את זולתו, את 'האחר' (ויהיה זה איש/ה, חיה או צמח). שם, בין האני לאת/ה, מתגלה האלוהים.

הרעיון החילוני-אמוני הזה, שאפשר לדחות את רעיון ההתגלות החד פעמית אבל להמשיך להאמין באלוהים ואפילו ב"התגלות", לוחץ על היבלות גם של הדת האורתודוקסית וגם של החילוניות האורתודוקסית. מבחינת האורתודוקסיה הדתית, זה חותר, כמו שראינו, מתחת לתשתית האמונית. מבחינת האורתדוקסיה החילונית, זו שמזהה חילוניות עם אי אמונה, זה מחסל את הטענה הבסיסית שלה, לפיה אם אי אפשר להאמין בהתגלות אי אפשר להאמין באלוהים, ולכן חייבים להיות אתאיסטים.

חילונים-מאמינים, לכן, מנגנים על העצבים של שני הצדדים – גם של אלה שרואים את עצמם "מאמינים אמתיים" וגם של אלה שרואים את עצמם "חילונים אמתיים". במקום האו-או של הדת והחילוניות, חילונים-מאמינים, בוחרים עמדה אחרת, של גם וגם. התוצאה: שני הצדדים לא ממש מתים על חילונים מאמינים, מסתכלים עליהם מלמעלה, והרבה פעמים בזים להם.

וזה מעצבן, כי יש המון חילונים-מאמינים. בין 20%-30% (תלוי מי בודק ואיך) מהאוכלוסייה היהודית בישראל הם חילונים-מאמינים. הרבה מהן הסתובבו בימים האחרונים בפייסבוק, ראו את הפוסטים ו/או את הבלוג. המון הגיבו בפרטי, אבל איכשהו כמעט לא היו תגובות בציבורי. אני חוששת שאנחנו, החילונים המאמינים, מפחדים. הפנמנו את המבט החיצוני שמקטין אותנו, ולא נעים לנו כזה.

אז אנא, הגיע הזמן שישמעו אותנו. בואו, הגיבו, שתפו.

נ.ב. ועוד מלה אחת על פמיניזם: את המונותיאיזם האורתודוקסי אפשר – וצריך – לדחות לא רק בגלל שטענת ההתגלות שלו היא בעייתית כל כך. לא פחות מזה אפשר – וצריך – לדחות אותו גם בגלל אי המוסריות, שבאה לידי ביטוי ביחס שלו לנשים. גם כאן, זה לא או או, זה גם וגם. וגם כאן, זה לא אומר שצריך לשפוך את התינוק (האמונה) עם המים (דת).

 

 

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s