נגד הזרם

איך מעלימים חילונים ומסורתיים?

בחודשים האחרונים הזנחתי את הבלוג הזה. החיים, אתם יודעים… אבל אני מקיצה מהתרדמת, לפחות כדי להתייחס לאיך נקבעות עובדות-לכאורה כשמשחקים עם מספרים והגדרות.

צילום מתוך ערוץ הכנסת

צילום מתוך ערוץ הכנסת

אז הנה העניין: בסוף השבוע פרסם ערוץ הכנסת סקר שבו נשאלו יהודים בישראל לאיזה זרם ביהדות הם מרגישים שייכים. והנה האפשרויות שעמדו בפניהם: לא מרגיש שייך לאף זרם (45%), שייך לזרם האורתודוקסי (35%), שייך לזרם הרפורמי (6%), שייך לזרם הקונסרבטיבי (6%).

וככה, כאילו בלי לשים לב, נמחקו להם שני הזרמים הגדולים ביותר ביהדות הישראלית – הזרם החילוני והזרם המסורתי. הם, כביכול, בכלל לא אופציה. אז חילונים נותרים עם האופציה להגדיר את עצמם כ"נטולי זרם" או כשייכים ליהדות הליברלית (רפורמים או קונסרבטיבים), ומסורתיים יכולים לבחור בין "אף זרם" ל"אורתודוקסי". שנאמר (בציניות כמובן), "כל האופציות פתוחות."

למה זה חשוב? כי עד שהחילוניות והמסורתיות לא יוכרו כזרמים לגיטימיים ביהדות הישראלית, וימשיכו להתייחס אליהם כאל משהו שהמשמעות היחידה שלו היא כהגדרה מהו לא ("אף זרם"), לא תוכל להיות כאן התארגנות מודעת של הזרמים האלה לקידום תפיסות עולמם. ואם הם לא זוכים בזה, מה יגיד אזובי הקיר שעוד עושים בלגן בתוך העניין הזה ומעיזים להיות גם חילונים וגם מאמינים?

תגידו, חילוניות ומסורתיות הן לא זרמים ביהדות. אז תגידו. אלה, סליחה, שטויות. גם לחילוניות וגם למסורתיות יש תפיסות עולם, ערכים ופרקטיקות. זו וגם זו רואות את עצמן יהודיות, גם אם ההגדרה שלהן למהי יהדות משתנה. נכון, מדובר בזרמים מאוד רחבים, שקיימים הבדלים בין אנשים שונים בתוכם. אז מה? האורתודוקסיה לא מפוצלת? בין האורתודוקסיה המודרנית לחרדיות, שבעצמה מפוצלת לאינסוף זרמים, אין פערים? כל האורתודוקסים אותו הדבר? ולצורך העניין, האם כל הרפורמים זהים? או כל הקונסרבטיבים? וכולם מבינים יהדות באותה הצורה?

האופציות האלה – של אף זרם, זרם אורתודוקסי, רפורמי וקונסרבטיבי – מיובאות מארה"ב לישראל בלי שום התאמה לארץ. וזאת טעות, כי כפי שמציינת החוקרת לאורה לוויט, בארה"ב (ובעצם בכל מדינה שבה מתקיים פלורליזם דתי אבל היהדות איננה נורמטיבית כמו בישראל) היהודים נדחקים למעשה אל בתי הכנסת. הפלורליזם הדתי אפילו רואה את הקרבה הזאת לבית הכנסת כחיובית, משום שהגדרה עצמית על בסיס דת היא מקובלת ולגיטימית. במלים אחרות, כדי להיות יהודי במדינה שמלאה עצי אשוח בכריסמס וארנבונים באיסטר את/ה חייב/ת להיצמד לבית הכנסת. התרחקות ממנו מעוררת סכנה ברורה ומידית של התבוללות.

זה לא המצב בישראל. גם חילונים גמורים הם יהודים כאן. הם מדברים עברית, הם לומדים תנ"ך וספרות עברית, הם חיים לפי לוח השנה היהודי, הם חוגגים את חגי ישראל, הם נחים בשבת. רחובותיהם שובתים ביום הכיפורים, ומתמלאים בסופגניות וחנוכיות בפסח. היהדות שלהם מוגנת בידי המדינה ובידי השוק. אולי היא זקוקה להעשרה והעמקה (היא כן), אבל היא קיימת. לא צריך ללכת לבית הכנסת כדי להיות יהודי. אפשר להיות חופשי מתורה ומצוות (לפחות מהתורה והמצוות האורתודוקסיות) בלי להתבולל, בלי לנטוש את היהדות.

אז תזרמו.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על נגד הזרם

  1. כדאי לבדוק כצד לפני שכותבים הגיב:

    יש לך טעות הבנה בסיסית בכל הכתבה הזאת. הזרמים הראשיים של היהדות הם באמת הזרם האורתודוכסי, הזרם הקונסרבטיבי והזרם הרפורמי. "מסורתי", "דתי", "חילוני" וכו', אלו ביטויים המתייחסים לזהות דתית ולא לזרם ביהדות- הם לא נמצאים על אותו גלגל. אתה יכול להיות מסורתי וקונסרבטיבי, או מסורתי אורתודוכסי, או לקיים אורח חיים חילוני אבל להרגיש שייך לזרם הרפורמי. אין פה אף סתירה. לכתוב שהם הושארו בחוץ זו פשוט בדיחה, כי השאלה לא נגעה להם. אם היו שואלים מהי הזהות הדתית שלך, היו מכניסים את החילוניים והמסורתיים, לצד דתיים וחרדים.

    אהבתי

  2. hagarla הגיב:

    האמירה ש"הזרמים הראשיים של היהודות הם באמת הזרם האורתודוקסי, הקנוסרבטיבי והרפורמי" יכולה להיות תקפה רק אם אתה מתייחס ל"יהדות" כמלה נרדפת ל"יהדות דתית". אני, כאמור, מתנגדת לזיהוי הזה. היהידות היא יותר מהדת היהודית

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s